Telttayö Kivilammen rannalla Jäppilässä

Perjantaina töiden jälkeen lähdimme poikani kanssa viettämään yötä metsässä telttaillen. Nappasimme jo torstaina pakkaamamme rinkan ja repun matkaan ja suuntasimme auton nokan Varkaudesta tielle nro 453 kohti Jäppilää.

Pienen ajomatkan jälkeen käännyimme Kivilammentielle ja siitä vielä pienemmälle metsäautotielle. Olin etukäteen bongannut kartasta, jotta tuon tien päässä olisi kääntöpaikka johon auton voisi jättää. Tarkoituksena oli patikoida pieni matka Kivilammen pohjoispäätyyn.

Emme halunneet kiertää, vaan tarkoituksella suuntasimme matkamme suoraan suuren kalliorinteen lävitse. Kieltämättä se ei ollut ehkä paras vaihtoehto, sillä rinne todellakin oli jyrkkä (varsinkin alaspäin mentäessä) ja paikoitellen pystysuoraa kallionseinää muutama metri alaspäin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ei niin helppokulkuinen reitti.

Yhä ylöspäin.

Pienen tarpomisen jälkeen alkoi puiden lomasta näkyä vettä ja samoin myös maasto helpottui. Saavuimme erämaajärven rantaan, laskimme kantamukset puun juurelle ja päätimme lähteä hieman kiertämään järveä ja katsomaan sopivaa telttapaikkaa.
Valitsimme suunnaksi lähteä vastapäivään järven ympäri. Maasto kuitenkin muuttui äkkiä hyvin vetiseksi, aikoinaan laitetut lankut olivat katkeilleet ja vettä riitti rannasta vielä useiden metrien matkan metsään päin.

Päätimme suunnata takaisin lähtöpisteeseen ja perustaa siihen leiri seuraavaksi yöksi.

Teltta saatiin nopeasti pystyyn, eikä maisema siltä paikaltakaan hullumpi ollut.

Teltan oltua pystyssä, alkoi illallisen valmistaminen. Turvauduin jo Syrjän Louhokselta tuttuun pasta-ateriaan ja se muuten maistui pojallekin! Tykkäsi siitä erittäin paljon!

Tuttu pasta tuloillaan.

Ruokaa odotellessa ennätti pelata pari erää korttia.

Ruuan jälkeen otimme hieman lepoa teltassa kunnes päätimme lähteä hieman katsomaan seutua suuntaan jos toiseenkin. Pojalla oli puhelin ja siinä Pokemon Go mukana, joten samalla hän saisi niitäkin otuksia pyydystettyä.
Suuntasimme kulkumme ensin pohjoiseen päin Syvälammen rannalle, josta palasimme kiertäen takaisin teltalle, siitä ohi ja Kivilammen rantaa pitkin etelään (myötäpäivään) päin.

Syvälammen rannalta.

Kivilammen rannalta.

Kivilammen rantaviivaa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kypsiä puolukoita oli mielin määrin.

Kivilammen rantaa kiertää polku, joka tosin sinne vastapäivään (pohjoispäädyssä) oli paikoitellen veden vallassa.
Eteläpäätyyn kävellessä sai kulkea kuvin jaloin ja äkkiä saavuimmekin jollekin leiripaikalle ihmettelemään.
Hieman jo hylätyn näköinen leiripaikka oli ympäristöltään siisti ja olisi sopinut kyllä erittäin hyvin myös teltalle. Hieman jäi harmittamaan, ettei heti tajuttu sinne mennä.
Toisaalta taas valittu paikkamme toi telttailuun oman juttunsa kun oli oikeasti keskellä ei mitään ja voihan sitä toki toistekin lähteä ja silloin paikaksi sopia kyseinen leiripaikka. Tältä paikalta löytyi muuten myös huussi :)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Pöytä oli vielä aivan käyttökelpoinen.
Kuvassa näkyvän rakennuksen takaa löytyi myös huussi. Kivikoista huolimatta tältä alueelta löytyi myös paljon hyviä telttapaikkoja.

Kävelyreissun jälkeen palasimme teltalle ja valmistautuimme yöpuulle. Ilta raittiissa ilmassa otti veronsa, eikä unta tarvinnut kauan odotella. Muutama korttipeli teltassa ja parit varjokuvat teltan seinälle ja sen jälkeen laiva lähti lipumaan kohti höyhensaaria.

Pitkästä aikaa ensimmäinen yö teltassa sujui hyvin. Uni tuli äkkiä ja yhtä heräämistä lukuunottamatta tuli nukuttua myös suhteellisen sikeästi. Hieman enemmän kuitenkin seuraavalla kerralla pitää kiinnittää huomiota paikan valitsemiseen, sillä vähän epätasainen oli maa teltan alla ja se pakotti nukkumaan oikeastaan koko yön yhdessä asennossa. Mutta mitäpä sitä pienestä valittamaan!

Aamulla herättyämme pistimme taas retkikeittimen tulille ja rupesimme aamupuuron tekoon. Yölle ja aamulle uhkailtu sade pysyikin vain uhkailuna ja saimme nauttia aamupalan poutasäässä. Vain navakka tuuli oli aamupalalla kanssamme.
Sateen poissapysyminen oli mainio asia tietysti myös kamojen kannalta. Huomattavasti märkää telttaa mukavampaa on purkaa ja pakata kuiva majoitus.

Kaurapuuro, muutama askel ympäriinsä ja niin mustikatkin löytyi puuroa maustamaan.

Aamiaisen jälkeen pakkasimme kamat ja lähdimme tarpomaan takaisin autopaikalle. Päätimme mennä saman ”vuoren” ylitse kuin tullessakin ja tähän suuntaan se oli entistä haastavampaa. Hattua täytyy nostaa 7-vuotiaalle pojalle, joka reppu selässään matkan taittoi!

Kaiken kaikkiaan telttayö oli antoisa ja paikka oli kaikin puolin mainio! Metsän rauhassa sai rentoutua ja maisemat tuki mielen rauhaa mainiosti. Suosittelen käymään paikalla retkeilemässä joko yön ylitse tai ihan vain päiväretkellä!

-JiiKoo-

3 Replies to “Telttayö Kivilammen rannalla Jäppilässä”

Ajatuksia? Jaa ne minulle ja muille!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )