Vedenjakajareitistö, Pieksämäki

Eilen kävimme kaverin kanssa testailemassa Pieksämäelle valmistettua vedenjakajareitistöä. Minulle kerta oli ensimmäinen, kaveri oli jo pariin kertaan paikan päällä käynyt.
Liikkumisen välineiksi otimme mukaamme pyörät. Kaveri paineli Salsan maastopyörällä ja itse menin Marinin cyclolla eteenpäin.

Reitistö on patikoijille ja maastopyöräilijöille tarkoitettu alue, joka kattaa paljon polkuja ja levähdyspaikkoja. Paikalta löytyy myös esteettömiä reittejä.
Osa poluista on tarkoitettu molemmille liikkujille, osa vain patikoijille. Tai kuten testattua tuli, noita patikoijienkin polkuja voi mennä kyllä pyörällä, mutta se vaatiikin sitten pyörän tunkkaamista ja kantamista aina välillä! :)

Lähdimme töistä suoraan kohti reitistöä autolla ja ajoimme auton Partaharjun leirikeskuksen parkkiin. Tämän jälkeen luotinkin vain ajoseurani suuntavaistoihin, olihan hän ajellut noita polkuja jo aiemminkin. Liekkö sitten sen takia ”eksyimme” tunkkaamaan pyöriä pitkin kivikkoista mäkeä :D Toisaalta tuo saattoi olla ihan harkittuakin, sillä mäen päältä löytyi mahtavan näköinen taukopaikka näköalatorneineen ja varaustupineen.

20170823_160930
Salvosenmäen taukopaikka.
20170823_161016
Maisemia taukopaikalta.

Alun ”eksymisen” jälkeen palasimme maastopyöräilijöille soveltuville reiteille ja kulkeminen oli yhtä parhautta alusta loppuun saakka! Välillä ajettiin hieman teknisempää osuutta, jossa oli juurakkoa ja satunnaisia kiviä, ohutta polkua tai pitkospuita ja välillä taas päästelimme metrin levyisiä polkuja pitkin sen mitä pyörästä pääsi. Ajonautinto aiheuttikin oikeastaan harmituksen jälkikäteen, sillä millään ei malttanut pysähtyä ottamaan kuvia alueesta ja poluista :)

Pidemmän tauon päädyimme pitämään Kukkarojärven itärannan taukopaikalle, joka olikin sen verran mieluisa paikka, että heti heräsi idea palata paikalle lastenkin kanssa vaikka ensi kesänä viimeistään. Taukopaikalta nimittäin löytyi myös mainio uimaranta.

20170823_165852
Kukkarojärven itärannan taukopaikka.
20170823_170101
Taukopaikalla oli myös laavu.

Tauon jälkeen ajelimme kiertäen takaisin lähtöpaikkaa kohti ja viimeinen pätkä otettiin maantietä pitkin sillä aika alkoi jo pikkuhiljaa loppumaan ja piti suunnata jo kotia kohti.

Kaiken kaikkiaan tehokasta ajoaikaa kertyi vajaa kaksi tuntia ja kilometrejä kertyi noin 24 km. Paljon poluista jäi edelleen ajamatta ja toinen mokoma vielä sellaisia joihin kannattaisi lähteä jalkapatikassa.

Alueelle täytyy antaa iso peukku. Tällainen luontohelmi on erittäin tervetullut lisä meidän leveysasteille!

Itse kun en kuvia malttanut jäädä ottamaan, niin kannattaa kurkata paikan Instagram-tili (@vedenjakajareitisto), sieltä löytyy lisää mainioita kuvia alueesta.

Nettisivut puolestaan täältä ja mainio kartta alueesta täältä.

Vahvasti suosittelen jokaista kynnelle kykenevää käymään reitistö katsastamassa! Paikan päällä on viralliset avajaiset luonnonpäivänä 26.8, joten siinä vaikka hyvä päivä lähteä liikkeelle :)

-JiiKoo-

Ajatuksia? Jaa ne minulle ja muille!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )